Przedszkole specjalne – O nas

Nasze przedszkole jest placówką specjalistyczną, ukierunkowana na pracę z osobami ze spektrum autyzmu. Wykorzystujemy specjalistyczne metody i formy pracy wzorując się na trendach światowych. Posiadamy wieloletnie doświadczenia w pracy z dziećmi z autyzmem i innymi zaburzeniami.

Nasi specjaliści systematycznie podnoszą swoje kwalifikacje uczestnicząc w różnego typu szkoleniach oraz konferencjach międzynarodowych.

Najważniejszym celem w terapii jest dla nas podtrzymywanie interakcji z dzieckiem, szeroko rozumiana komunikacja oraz uspołecznianie. Realizujemy te cele poprzez stosowanie różnorodnych form i metod pracy.

Duży nacisk kładziemy na współpracę z domem rodzinnym dziecka. Rodzice są bowiem nieodłącznym ogniwem procesu terapeutycznego. Realizujemy to poprzez comiesięczne (lub częstsze) konsultacje z rodzicami terapeuty indywidualnego, konsultacje ze specjalistami lub okresowe spotkania całego zespołu terapeutycznego. Organizujemy także warsztaty dla rodziców, spotkania i prelekcje, wycieczki integracyjne dla całych rodzin oraz spotkania okolicznościowe.

Proces terapeutyczny jest prowadzony przez cały czas pobytu dziecka w przedszkolu.

Obejmuje on wszelkie aktywności dzieci zarówno indywidualne, jak i grupowe. Prowadzony jest zgodnie z zaleceniami zawartymi w Orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz Opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju w oparciu o zredagowany IPET oraz Projekt Terapeutyczny. Dokumenty te są redagowane na podstawie Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania Dziecka (tzw. WOPF), który jest efektem prowadzonego przez naszych specjalistów procesu diagnostycznego.

Wspomagane są aktywności będące w Sferze Najbliższego Rozwoju dziecka. Nad koordynacją procesu terapeutycznego czuwa terapeuta indywidualny, neurologopedzi, terapeuci integracji sensorycznej oraz koordynator d.s. edukacji i terapii. Bardzo istotne jest dla nas to, aby kierunki pracy terapeutycznej były spójnie realizowane przez wszystkich członków kadry terapeutycznej i wspomagającej oraz kontynuowane przez środowisko domowe.

Plan tygodniowy przewiduje zróżnicowane formy i metody wspierania rozwoju dziecka oraz działań korygujących. Staramy się, aby aktywności przewidziane dla dziecka były zróżnicowane tak, aby zapewniały harmonijność rozwoju. Dbamy także o rozwijanie specyficznych uzdolnień naszych dzieci np. malarskich, wokalnych, ruchowych.

W programie terapeutycznym zawarte są również działania skierowane na ułatwienie codziennego życia rodziny – tzn. w przypadku zaobserwowania lub zgłoszenia trudności przez rodzica wspólnie zastanawiamy się nad przyczynami trudności, szukamy sposobów na ich minimalizowanie oraz wspieramy rodziców w ich pracy.

Podczas dnia dzieci oprócz zajęć realizujących podstawę programowa wychowania przedszkolnego, zajęć uspołeczniających, treningów zabawy (samodzielnej, czy grupowej), zajęć specjalistycznych, kładziemy ogromny nacisk na bieżącą komunikację, usamodzielnianie (włącznie z treningami toaletowymi) oraz zaspokojenie potrzeby ruchu.

Każde dziecko korzysta ze swojego planu aktywności, który pozwala na przewidywanie tego co się będzie działo i ułatwia naszym dzieciom rozumienie rzeczywistości, co pozytywnie wpływa na zwiększanie poczucia bezpieczeństwa.

W procesie terapeutycznym uwzględniamy specyfikę funkcjonowania osób z ASD w tym w szczególności sztywność percepcji i funkcjonowania, trudności w rozumieniu otoczenia, niechęć do zmian, specyficzny sposób myślenia (trudności w zakresie teorii umysłu) itd. Wszelkie oddziaływania odbywają się przy dużym zindywidualizowaniu pracy z uwzględnieniem jednostkowych możliwości i potrzeb każdego dziecka.

Praca z zachowaniami utrudniającymi uwzględnia podejście responsywne. Głównym naszym celem jest poznanie przyczyny zachowania dziecka, a następnie poszukiwanie sposobu na poradzenie sobie z sytuacjami trudnymi. W przypadku pojawienia się zachowań utrudniających u dziecka na bieżąco opracowywane są indywidualne procedury postępowania w takiej sytuacji (które konsultowane są przez cały zespół pracujący z dzieckiem). Każde zachowanie ma jakąś przyczynę a naszym obowiązkiem jest ją poznać.