Oferta edukacyjna
Proces terapii w naszej szkole jest zindywidualizowany i dostosowany do potrzeb każdego ucznia. Odbywa się w komfortowych i bezpiecznych warunkach zapewniających radość uczenia się. Nasza szkoła z łatwością i przyjemnością oprowadza dzieci po otaczającym ich świecie – tłumaczymy im jak on funkcjonuje, jak się w nim zachować w danych sytuacjach i czego unikać.
Najważniejsze jest to, żeby uczeń czuł się bezpieczny, akceptowany a rodzic niepozostawiony sam w trudach tak wyjątkowego RODZICIELSTWA.
Nasza szkoła jest placówką specjalistyczną, ukierunkowaną na pracę z osobami ze spektrum ASD. Wykorzystujemy specjalistyczne metody i formy pracy wzorując się na trendach światowych. Posiadamy wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi z autyzmem i innymi zaburzeniami.
Realizujemy podstawę programową kształcenia ogólnego oraz podstawę programową dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.
Cele edukacyjne i terapeutyczne wytyczane są na podstawie Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania Ucznia oraz na podstawie Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Najważniejszym celem w całokształcie oddziaływań jest podtrzymywanie interakcji z dzieckiem, szeroko rozumiana komunikacja oraz uspołecznianie. Realizujemy te cele poprzez stosowanie różnorodnych form i metod pracy. Edukacja i terapia są procesami równoległymi, wzajemnie się przeplatającymi. Wiemy, na bazie naszego doświadczenia, że edukacja nie będzie efektywna bez przygotowania dziecka poprzez oddziaływania terapeutyczne.
W terapii wykorzystujemy przede wszystkim niedyrektywne formy terapii oparte na podążaniu za dzieckiem i budowaniu relacji.
Dzieci uczą się w małolicznych klasach (max 4-5 osób) pod kierunkiem nauczyciela przedmiotowego i przy wsparciu nauczyciela (1 lub więcej w zależności od bieżących potrzeb) wspomagającego lub pomocy nauczyciela.
Mało liczne klasy są szczególnie polecane dzieciom z autyzmem, gdyż w takich warunkach mogą być stworzone komfortowe warunki do rozwijania ich potencjału. W kameralnym towarzystwie dziecko czuje się bezpieczne, nie odczuwa stresu i ma większą szansę się wykazać.
Organizacja pracy w każdej klasie jest zmienna, przy zachowania maksymalnej stałości tak ważnej dla osób z ASD. Sposób pracy, plan dnia, stosowane techniki i formy są dostosowywane na bieżąco uwzględniając aktualne potrzeby dzieci, tak aby otaczać je wsparciem, czekaniem, pochwałami, uczciwością, bezpieczeństwem, aprobatą, miłością i swobodą wyboru.
U nas dziecko jest PODMIOTEM.
W przypadku pojawienia się zachowań utrudniających podstawą naszych działań jest poznanie przyczyny zachowania, wspólnie zastanawiamy się co dziecko chciało nam przez to powiedzieć. Wychodzimy z założenia, że każde zachowanie ma swoją przyczynę i naszą rolą i obowiązkiem jest dowiedzieć się jak możemy pomóc. Każdy problem człowieka zasługuje na najwyższe zainteresowanie, uwagę drugiego człowieka….
Z pewnością nie zadzwonimy do rodzica, aby wcześniej odebrał dziecko i poradził sobie z jego trudnościami.
Nasi specjaliści systematycznie podnoszą swoje kwalifikacje uczestnicząc w różnego typu szkoleniach oraz konferencjach lokalnych i międzynarodowych.
Duży nacisk kładziemy na współpracę z domem rodzinnym dziecka. Rodzice są bowiem nieodłącznym ogniwem całego procesu terapeutycznego. Realizujemy to poprzez systematyczne konsultacje z nauczycielami, wychowawcami lub specjalistami a także okresowe spotkania całego zespołu terapeutycznego. Organizujemy także warsztaty dla rodziców, spotkania i prelekcje, wycieczki integracyjne dla całych rodzin oraz spotkania okolicznościowe.
Wspomagane są aktywności będące w Sferze Najbliższego Rozwoju dziecka.
W programie terapeutycznym zawarte są również działania skierowane na ułatwienie codziennego życia rodziny – tzn. w przypadku zgłoszenia trudności przez rodzica wspólnie zastanawiamy się nad przyczynami trudności, szukamy sposobów na ich minimalizowanie oraz wspieramy rodziców w ich pracy z problemem (np. chodzimy na zakupy z rodzicem, gdy dziecko przejawia w sklepie trudne zachowania, pracujemy z dzieckiem na gruncie domu rodzinnego, gdy to tam występuję trudności).
W procesie terapii duży nacisk kładziemy na rozwój mowy i komunikacji. Większość dzieci korzysta ze swojego lub klasowego planu aktywności, który pozwala na przewidywanie tego co się będzie działo i ułatwia naszym dzieciom rozumienie rzeczywistości.
Proces terapii w naszej szkole jest zindywidualizowany i dostosowywany do potrzeb każdego ucznia. Odbywa się w komfortowych i bezpiecznych warunkach zapewniających radość uczenia się. Nasza szkoła z łatwością i przyjemnością wprowadza dzieci w zawiłości otaczającego ich świata i kontaktów międzyludzkich – tłumaczymy im jak on funkcjonuje, jak się w nim zachować w danych sytuacjach i czego unikać, co powoduje, że nie jest on już taki „za szybą”.
Oferujemy też możliwość przeprowadzenia bezpłatnej diagnozy rodzeństwa w kierunku wykluczenia całościowych zaburzeń rozwoju.
Terapie dla dzieci z autyzmem w naszej szkole
Terapie w naszej szkole mają za zadanie przygotować dzieci z autyzmem na to, co przyniesie im codzienne życie, jednocześnie nie zapominając o ich potrzebach i pragnieniach. Dzięki wyspecjalizowanej kadrze terapeutów, mogą liczyć na wsparcie, zrozumienie i tolerancję. Zależy nam, aby każde dziecko opuszczające mury naszej szkoły miało poczucie, że jest wyjątkowe i samodzielne.Realizujemy zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz dostosowujemy plan oddziaływań terapeutycznych do aktualnych potrzeb dziecka a wynikających z diagnozy funkcjonalnej.
Terapie indywidualne i grupowe możliwe do realizacji w naszej szkole:
- terapia psychologiczna dziecka
- wsparcie i psychoedukacja dla rodzica
- terapia indywidualna ogólnorozwojowa
- terapia logopedyczna
- terapia mowy i komunikacji
- terapia integracji sensorycznej
- terapia w sali Doświadczania Świata
- zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
- trening funkcji podstawowych metodą Warnkego
- terapia widzenia
- dieta sensoryczna
- Trening Umiejętności Społecznych
- trening toaletowy
- trening jedzenia
- porady i konsultacje, psychoedukacja
- warsztaty dla rodziców
- zajęcia na basenie
- hipoterapia
- interwencja kryzysowa
- zajęcia z zastosowaniem Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sheborrne
- spotkania integracyjne okolicznościowe
- zajęcia rozwijające pasje i talenty
- wizyty domowe
- przepracowywanie trudności napotykanych w życiu codziennym